Tony na milionach! Zaprawa ekspansywna Conbextra od Fosroc na budowie milionowej inwestycji LG Energy Solutions Wrocław

W ostatnich latach w Europie pojawiło się wiele nowych inwestycji dedykowanych produkcji baterii litowo-jonowych do samochodów elektrycznych, co jest związane z dynamicznym rozwojem tego segmentu rynku. Wśród największych producentów baterii do samochodów elektrycznych w Europie, można wymienić takie firmy jak LG Energy Solutions (Polska), Tesla (Niemcy), Northvolt (Szwecja), CATL (Niemcy), czy SK Innovation (Węgry).

LG Energy Solution została wyodrębniona w 2020 roku ze struktur LG Chem, siostrzanej spółki należącej do południowokoreańskiego koncernu LG Corporation, światowego lidera dostarczającego baterie litowo-jonowe do pojazdów elektrycznych, produkty IT, a także elektronarzędzia oraz systemy magazynowania energii. LG Corporation to niekwestionowana potęga światowej technologii, posiadacz 24 tysięcy patentów i sieci przedstawicielstw na 4 kontynentach. Zgodnie z wyznawaną ideologią ekologicznego biznesu i zrównoważonego rozwoju, LG Corporation dąży do osiągnięcia neutralności węglowej do 2050 roku, jednocześnie dbając o systematyczny wzrost oraz promując zróżnicowaną i zintegrowaną kulturę korporacyjną. Wszystkie spółki należące do LG Corporation, w tym LG Energy Solutions, korzystają z tej samej technologii produkcji baterii i współpracują ze sobą w zakresie dostaw surowców oraz innowacji technologicznych.

Gigant technologiczny w Biskupicach Podgórnych

Budowa fabryki LG Energy Solution Wrocław w Biskupicach Podgórnych rozpoczęła się w 2016 roku, a pierwsze baterie opuściły jej linie produkcyjne w 2019 roku. Inwestycja była warta około 320 milionów Euro. Obecnie fabryka zatrudnia ponad 10.000 pracowników, a dotychczasowy koszt inwestycji wyniósł 3,2 mld Euro. Fabryka pod Wrocławiem jest jedną z najnowocześniejszych fabryk produkcji baterii w Europie. Zajmuje powierzchnię 101 ha i składa się z kilku hal. 20 linii produkcyjnych wspierane jest przez znajdujące się na terenie fabryki laboratoria badawcze i kontrolne. Produkcja baterii opiera się na najnowszych technologiach, a cały proces produkcji jest monitorowany i kontrolowany przez specjalistów z dziedziny chemii i inżynierii. Baterie produkowane w fabryce są przeznaczone dla największych producentów samochodów na świecie, w tym m.in. dla koncernów takich jak General Motors, Hyundai-Kia czy Volvo. Po rozbudowie fabryki i osiągnięciu docelowej mocy produkcyjnej 115 GWh planowanych na 2025 rok, firma będzie dostarczała baterie do ponad miliona aut elektrycznych rocznie.

Koncepcja greenfield, Budmech, Fosroc i Conbextra.

Fabryka zlokalizowana w Biskupicach Podgórnych to inwestycja typu greenfield. Podstawowym założeniem tego typu inwestycji jest realizacja od podstaw, co oznacza, że przedsiębiorstwo ma pełną kontrolę nad procesem inwestycyjnym oraz nad wdrożeniem nowych technologii. Dzięki temu może dopasować swoją działalność do najnowszych standardów i najwyższych wymagań, co wpływa na jakość produkcji oraz na konkurencyjność na rynku.

Dlatego też, na etapie projektowania inwestycji, wśród dostawców innowacyjnych rozwiązań niezbędnych w procesie realizacji inwestycji typu greenfield, pojawiła się firma Fosroc, oferująca wysoce specjalistyczne i nowoczesne materiały budowlane. W przypadku przedmiotowej inwestycji technolodzy Fosroc we współpracy z działem technicznym Inwestora i projektantami dobrali specjalną zaprawę ekspansywną z serii Conbextra, stanowiącą wypełnienie pomiędzy słupami stalowymi, a fundamentem betonowym konstrukcji. Firma Budmech, dystrybutor produktów Fosroc w Polsce, podjęła się zadania obsługi tego kontraktu poprzez zagwarantowanie dostępności towaru na terenie Polski, zapewnienia ciągłości dostaw dla czterech zagranicznych podmiotów handlowych mających filie w Polsce, a także koordynacji i wizyt technicznych podczas aplikacji produktu. W trakcie trwania tego kontraktu, firma Budmech wcieliła się w rolę centralnego hub’u logistycznego, co stanowiło nie lada wyzwanie z uwagi na bardzo wysokie wymagania ze strony zleceniodawców oraz utrudnienia związane z problematyką wzrostu surowców, zrywania łańcuchów dostaw, a finalnie także pandemią.

Międzynarodowe środowisko pracy z definicji wymaga zwielokrotnionych nakładów i zaangażowania, chociażby ze względu na różnice kulturowe czy sposób prowadzenia interesów przez duże międzynarodowe korporacje – wspomina Marek Wilary, Menedżer Działu Hydroizolacje, główny koordynator projektu z ramienia Budmech. Połączenie wszystkich kanałów komunikacji i koordynacja prac pod naszym nadzorem, przebiegła bez większych zakłóceń, a efekt naszej pracy to solidne podstawy dla największej fabryki baterii samochodowych w Europie! – podsumowuje Wilary.

Podlewka cementowa Conbextra GP

Conbextra GP (general purpose) to swobodnie płynąca, niekurczliwa zaprawa cementowa do standardowych podlewek i kotwienia elementów metalowych. Zalecane grubości wypełnianych szczelin: od 10 mm do 75 mm. Niskie zapotrzebowanie podlewki cementowej Conbextra GP na wodę zapewnia wysoką siłę oraz długotrwałą jakość.

Główne zalety:

  • Wysoka wytrzymałość na ściskanie – 65 Mpa po 28 dniach
  • nie kurczy się,
  • tworzy silne i trwałe wiązanie – 2,6 MPa
  • moduł sprężystości – 22 GPa po 28 dniach,
  • wytrzymałość na zginanie – 10 Mpa po 28 dniach
  • nie zawiera chlorku,
  • produkt niepalny.

Fosroc Conbextra Grouts to szeroka gama zapraw na bazie cementowej bądź epoksydowej do wykonywania podlewek, wypełniania otworów i kotwienia elementów.

Na szczególne wyróżnienie oprócz podlewek na bazie cementu zasługuje także seria Conbextra EP/EPR – podlewek epoksydowych o wysokiej odporności na obciążenia dynamiczne (suwnice, tory, miejsca narażone i wrażliwe na ruch, drgania urządzeń), gdzie ewentualne pęknięcia i błędy muszą być zniwelowane do zera.

Fabryka LG Energy Solution we Wrocławiu stanowi ważny element globalnej strategii rozwoju koncernu LG Energy Solution, który stawia na rozwój innowacyjnych technologii związanych z energią, w tym na produkcję baterii dla samochodów elektrycznych. To także jedna z kluczowych inwestycji dla polskiego eksportu. Według danych PIE (Polskiego Instytutu Ekonomicznego), wartość eksportu baterii litowo-jonowych na koniec 2021 roku wyniosła ponad 6,5 mld Euro, a choć nie znamy jeszcze wyników sprzedaży za 2022 rok, już wiemy, że w jego III kwartale padł rekord – we wrześniu wartość zagranicznej sprzedaży baterii litowo-  jonowych sięgnęła 783 mln Euro. Co więcej, budowa fabryki LG Energy Solution w podwrocławskich Biskupicach Podgórnych, wywołała swoisty efekt domina, wpływając na decyzje poddostawców, którzy postanowili ulokować swoje biznesy w Polsce, tworząc tysiące nowych miejsc pracy. Jest nam niezmiernie miło, że mogliśmy dołożyć swoją „podlewkę” do tego projektu – podsumowuje Marek Wilary.